fredag 30 mars 2012

Betongägg till påsk

Jag gillar BETONG både inom inredning och att mixtra och fixa egna grejor
av betong, jag har länge varit inne på att jag vill ha betongägg till prydna, så
idag när min son ville göra en tupp, då tänkte jag att ska han börja påskpyssla
då passar det ju bra om jag slår till och fixar betongäggen idag, och sagt och
gjort, jag hade några gamla ägg i kylen som gått ut så vad passar väl bättre än
att ta dom till detta, så jag skalade av toppen och hällde ut innehållet i ägget och
blandade sedan till betong och fyllde dom genom hålet, viktigt är att skaka ägget
under tiden man fyller på så man undviker luftbubblor som kan bli annars, ibland
lyckas man få bort dom och ibland kan det finnas nån kvar när dom torkat ändå,
men då får man leva med det, de är väl kanske hela charmen att ha med lite såna.
Påsken närmar sig så sakteliga och ska dom hinna torka vilket tar nån dag så var
det här en bra start att börja idag, får då hinner dom bli klar till påsk.

Det är de som är lite kul med betong man provar sig fram och undersöker hur lite
olika material fungerar ihop med betong alltid lika roligt att se hur resultatet blir
när det torkat. Jag fick lite betong över och ville inte kasta det utan använda upp
det, så jag tog en bokstavsmall och fyllde betong i bokstäverna av det som blev
kvar ska bli kul och se hur dom blir sen. Tänkte göra en tavla e.v av dom sen om
dom blir bra, så det var ännu ett experiment. Här kommer bilderna på äggen som
just nu står och bränner som det heter när det ska torka. Det ligger även en plast-
kula där som vi fylld kan ju bli ett fint klot när det är klart kanske....!



















































Osså min son Mattias Tupp som han pysslade till genom att rita av sina
händer och foten och klippa ut ben, näbb och tuppkam och sen limma
ihop så vart den riktigt bra faktiskt där den sitter och flaxar bland äggen.
Så det vart en liten start på påskjox idag, nu väntar vi bara på resultatet
hur äggen blir, får återkomma med resultatet när det torkat om några dagar.

Trevlig Helg allesammans ! nästa vecka är vi inne på påskveckan så då
kan det hända det blir lite mer pysslat, dammat och städat innan man
far till ...BLÅKULLA om man nu får ledigt och kan åka...Tjiiing !!!!

Inga kommentarer: