måndag 12 mars 2012

Mina nya ikeafynd

Idag om man tittar ut så är det soligt och grant men stormar rejält, det tar i ibland
så rutorna skallrar, det töar på fyra plus idag det är toppen för nu vill jag att snön
ska försvinna och vårvärmen kan leta sig fram istället, längtar efter vår nu solen,
vårblommorna och värmen att få gå ut på altan och sätta sig på morgonen med
kaffekoppen i hand och bara njuta av den bästa tiden som kommer nu den ljusa
sköna våren då snön smälter och takdropp från taken, träden knoppas och gräset
det grönskas, det är en härlig tid nu framöver. Det känns som man alltid har mycke 
att göra när våren kommer både ute och inne men lite mer förstås när man har hus
för då tar det aldrig slut då finns det alltid att göra, men tid och oftast pengar 
begränsar det hela. Då det mesta behöver få en fräschare finish så krävs det lite tanke
så man inte får en stil man tröttnar på för fort då det kostar att göra om och 
förbättra sitt hus, man får ta det lite pö om pö för att både hinna med och för att det
inte ska bli för dyrt på en gång. Man har ju inte bara ett när man har en gård. 
I helgen som var då var  det ju sportlov så på torsdagen var vi på en ikea-tripp alltid 
kul och inspirerande att kolla in nyheter, och såklart så fick man med sig en del hem
även denna gång, vi har en tendens att alltid bli less på kaffekopparna vi har 
jag vet inte hur ofta vi köper nya men det händer nångång per år faktiskt, man 
ser nya som man naturligtvis tycker ser bättre och snyggare ut men det kanske 
själva verket  inte alltid är så, men den här gången så kändes det som ett behov att 
byta våra gamla ikea koppar till nya för dom gamla har blivit dassiga i färgen och 
det måste vara diskmaskinens fel,vem vill köpa koppar som man måste handiska inte 
jag allafall dom tål maskindisk så är det väl bara att byta ut dom igen. Och det gjorde 
vi köpte svarta och vita som jag tyckte såg ut att vara drickvänliga och färgen var
bra för svart och vitt passar allt och kvaliten verkar robust. Dom heter ungdom 49kr 
för fyra stycken dessutom, jag skulle aldrig köpa dyra designkoppar och ha till
vardags, det skulle bli för dyrt för mig då jag lessnar på dom så fort. Så det vart
lagom impulsivt för mig det här på ikea.

Köpte även en lådinsats för kryddor som är oslagbar tycker jag och som
jag velat haft så länge, jag är så less att ha kryddorna i kryddhyllan ovanför
spisen för dom blir fulla av fett utanpå det är så äckligt att ta och se på dom när
dom ser ut så., därför var detta köp självklart det kommer bli toppen att ha dom
i en låda istället, rena fräscha burkar istället för feta och snuskiga, så ett mycket bra
köp tror jag och jag känner mig nöjd så då blir det bra det vet jag då !!!!

Sen har vi ingen spegel i stugan och man vill väl inte ha håret åt alla håll utan se rätt
anständig ut, man behöver ju inte vara toppfräsch och fullsminkad men håret vill jag
inte ska stå åt alla dess håll, därför skulle jag vlja ha en spegel i stugan och den har
jag haft en tanke att göra själv men har inte haft nåt spegelglas, har haft nåt stort
50x40 kanske och det blir stort har testat att skära ut den bit jag behövt men det är
gammalt och repigt så jag la ner det och det var ett tag sen nu sen dess har jag letat
och letat och varit förtvivlad över att man måste gå till en glasmästare för att få en bit
spegelglas säkert jättedyrt med sen har dom inte öppet dom tider en annan har tid
inte här allafall, så det var bara att lägga ner och det sved för jag vill ha en spegel.
Så kom vi då på ikea i torsdags och där sprang jag på en packe med fyrpack speglar
för spegelvägg, men tror ni jag vart glad då...jiiippppie ! jag har heller inte sett
spegelväggar på år och dag som man kan köpa det som var så stort på 70-80-talet
nu finns det igen kul, de var så toppenbra för mig nu kan jag ju göra en spegel till
stugan som jag ska sätta upp där för det var alldeles perfekt storlek på glaset med.
Hur kan man ha sån tur plötsligt det spegelglaset gjorde min dag. Visst hade jag
kunnat köpt en spegel och hängt upp men det var inte det jag ville jag ville ha en
egen spegel och design på den men nu är glaset fixat så då är det bara att sätta igång
att göra en ram til den bara, och sen så ska den upp på väggen i stugan !!! Sen
köper man ju alltid massa annat krafs som man kanske inte alltid behöver
men som kan komma till användning vid ett senare tillfälle sån är jag. Men jag tycker
det var så bra att dom här prylarna fanns för det var något som jag faktiskt behövde
en del riktigt mycke. Dt är så bra med ikea för där kan man hitta prylar som man kan
ha till så mycket annat än bara det dom är till för med lite modifickation så kan man
få till det mesta och ibland t.om snyggare än ursprunget, lite återvinning på nytt sätt.

Här är prylarna som vart ett fynd för mig på min ikea-tripp, dom gjorde min dag !


1 kommentar:

Anett sa...

Snygga koppar. Ser fram emot att se bild av spegeln när den är klar :o)