tisdag 5 juni 2012

Göra fint i tvättstugan

Tvättstugan är ett utrymme som ofta inte är så fullt modernt fast man
emellanåt står där flera timmar och tvättar och viker kläder och sorterar.
Men med enkla medel kan man få detta utrymme lite mer hemtrevligt
och det dessutom blir lite roligare att ta hand om smutstvätten. Det är
väl mest efter behov man bygger sin tvättstuga dom grundläggande
behoven är i stort sätt lika för alla, bra ventilation, en bra förvaring, gott
om arbetsyta, plats att hänga tvätt, att ha en tvättho för handtvätt är bra,
och utrymme för strykbrädan, samt en bra belysning i taket. Tvättstugan
är som en kedja från smutskorgen till tvättmaskinen, till torktumlare/ sträck,
till arbetsbänk ev strykning och in i gaderoben. Det ska vara lätt att lägga
sin smutstvätt på rätt ställe i helst märkta tvättkorgar för vitt och färg. Jag
hittade ett par snygga tvättkorgar som jag skulle vilja ha i min tvättstuga
Spotlights eller punktbelysning under skåp är bra att ha då det kan bli
mörkt på vissa ställen man jobbar på. Sen torktumlare i all sin ära men
det är bättre för miljön att hänga tvätten, påslakan och strumpor går bra
i torktumlare för kläder hänger jag mest då de flesta har sån kvalite idag
så dom krymper i tumlaren och för miljön är det bäst att inte köra så ofta,
sommartid hänger man mestute och det är väl det allra bästa. Stryker gör
jag sällan kanske nån skjorta eler några skrynkliga bomullsbyxor men sällan,
men det jag saknar är en ihopfällbar stryckbräda efter väggen har redan en
ihopfällbar torkställning och det är toppen. Den sista piffen i tvättstugan är
roligast då man får fixa till dom där detaljerna som är lite extra som gör det
lite mer roligt att vistas i tvättstugan det är detaljerna som gör de' brukar det
ju heta.

Den här tvättstugan skulle jag lätt kunna tänka mig inredningsmässigt
tyckte det såg snyggt detaljerat och trevligt ut i ett blickfång där man
ser övergripande på det man behöver, mysigt faktiskt lite vintageaktigt.

Den här känns lite mer modern kanske står det en fåtölj bakom bänken
där man kan koppla av med en god bok medans man väntar på tvätten ska
bli klar, snyggt med den gråa färgen där dom röda maskinerna bryter, fint !

En emaljerad vintage skylt att hänga i tvättstugan är ju en extra detalj som
blir fint.

Det är kul med lite upplyftande fina saker, tvättmedelsförpackningarna och
sköljmedelsflaskorna är ju skitfula tycker jag då man köper dom på affären,
då kan det vara kul att hälla över i nåt snyggare som den här tunnan eller hink
modellen för tvättmedel med lock, fast jag funderade på att göra en själv av en
korvburk konservmodell lite större får se vad det blir av den iden. Och vad
gäller sköljmedlet så är det enkelt att fixa köp ett färgglatt sköljmedel och häll
över det i en gammal glas saftflaska av gammal modell finare att ha stående
framme sen.

Jag tycker det blir klart mycke läckrare än en i plast från affären så jag ska
nog testa detta istället en schysst färgklick som bidrar i inredningen i
tvättstugan. Sen när det gäller att rivas i tvättstugan så finns det mycke små
grejer man kan pyssla dit efterhand, jag fundera på att sätta upp ett snöre typ
med snygga krokar som en tvättlina efter väggen och hänga upp omaka
strumpor i då har man koll över dom om man lyckas hitta den andre i paret.
Är man ensam om att sköta tvättstugan i hushållet så funkar säkert ordningen
bra men ska alla familjemedlemmar hålla orning där så kan det behövas lite
regler för hur man vill ha det där före och efter man varit där och plockat med
tvätt eller om man bara är in med smutskläder eller letar nåt så lämna tvättstugan
i den ordning du själv vill hitta den det är en bra ordning hittade en passande skylt
att ta till om det inte funkar av sig själv.

Den kan man kanske behöva sätta upp för allas trivsel. Sen kan man kanske
fundera över om man måste tvätta alla gånger det kanske räcker med att
vädra om det inte är grovt skitigt och luktar svett och kanske slå ett slag för
miljön istället.

Nu ska jag ta mig lite Te och sätta mig framför TV:n en stund, imorgon är det
6 juni och Sveriges nationaldag som jag inte tycker firas så mycket i Sverige,
knappt man märker det om man inte bor i en stor stad där det förekommer lite
mer firande. Men mannen och barnen är ledig imorgon så man får väl se om
man kanske firar med nån godare middag kanske allafall...!
/ Ha en fortsatt bra kväll allihopa !!!


2 kommentarer:

Lilla Pyssel Hörnan sa...

Hejsan!

Vet du var ifrån de tvättkorgarna högst upp kommer ifrån?

Mvh Martina

vitadrömmar och lyckorus sa...

Hej !
Ja dom är ifrån www.homecandy.com
kika in där på nätet.
/ Mvh Helen