måndag 4 juni 2012

Snäckor i massor


Ja man blir less på allt regnande men man kan ju inte låta bli att gå ut ändå
mellan skurarna allafall. Så igår när det regnat hela dagen bestämde jag
mig för att gå ut ändå, som vanligt finns det ju inget dåligt väder bara dåliga
kläder, eller kläderna behöver ju inte vara dålig heller för så länge man har
regnkläder och är torr om fötterna så är det okej tycker jag att vara ute
även i regnväder. Allafall så gick jag ut på promenad på nåra kilometer och
efter vägkanten skymtade jag något som man la märke till nämligen att det
kryllade av snäckor inte sniglar som många också kallar dom, var massor som
kröp sakta men säkert omkring så jag stannade och kolla och knäppte några
kort på dom inte för att dom är söta direkt och jag äter inte heller sniglar utan
för att det var roligt att se så många tror inte jag sett så många med hus på
samma ställe förut däremot har jag sett mördarsniglar när vi var i Göteborg
2006 det var en invasion om nåt överallt var dom fyy och dom ska ju vara lite
värre på att förstöra vad jag förstått, tur man sluppit dom.
































































Tyckte det var lite intressant att titta på sniglarna när dom var så pass många,
sniglar är ju de vanligaste skadedjuren i våra trädgårdar dom kan göra stor
skada på småplantor, växter och bär om dom får härja fritt. Sniglar har också
en viktig roll där dom hjälper till med nedbrytningen av växtrester som sedan
blir till mull. Komposthögar är ofta rena paradiset för sniglar fuktigt och varmt,
och massor av mat, i komposten gör dom också nytta men stannar oftast inte
där utan ger sig ut i trädgården och kalasar istället. Det finns ju diverse sätt att
få bukt med dom, bland annat sägs dom gilla öl sätt ut en skål och dom går dit
men drunknar i ölen. Ja vad man än tycker om sniglar så kommer dom då aldrig
att komma på min meny, men att kunna skilja på snäcka och snigel är rätt bra,
för mycket i media och TV och barnprogram som bolibompa sägs det fel man
kallar snäckor för sniglar då media lär ut fel till våra barn så är det ju bra om
vi föräldrar vet svaret och här nedan följer det rätta vad som är en snigel och
vad som är en snäcka.....

Snigeln har inget hus !




Snäckan har ett hus !



Detta är vad som skiljer dom åt, oftast säger man till sina barn titta en snigel till
snäckan med hus och det blir alltså fel, men nu vet ni vad som är rätt.

Ja det var lite om sniglar och snäckor tack vare att jag fick syn på dom igår.

Ha en fortsatt bra Måndagkväll !!!!! / Tjiiing...!

Inga kommentarer: